Japantur - dagbog uge 7-8, 2012

Niigata Søndag d. 19 feb 2012

Så er vi igen i Japan for at finde koi til den kommende sæson og for at det hele ikke skal være som det plejer at være starter vi denne gang i Niigata. Jeg har på denne tur fået selskab af Lars Nørgaard fra NordJysk Koi Center

Som så mange sikkert ved, er der faldet lidt sne i denne del af Japan hvilket er normalt på denne årstid. Men jeg siger bare vooooov for det har sneet stort set konstant de sidste 10 dage, hvilket betyder at det kan være svært og nogen gange næsten umuligt at køre rundt i bjergene.

Nå men vi er jo kommet for ikke at holde ferie og selv om det er søndag skulle der prikkes koier. Den første avler som skulle besøges i dag er Yamajyu og som altid er det dejligt at komme et sted, hvor der er styr på tingene. Yamajyu hoved varianter er Shusui, Asagi og Ochiba men han har også andre varianter.
Her er et lille udpluk af det der blev prikket i dag.

Næste stop var Shinoda her var vi på jagt efter Hi Utsuri, GinRin Showa og Duitsu Go-sanke. Hos en avler som Shinoda er det vigtigt at gøre tingende rigtigt,
med hensyn til hvilken koi du vælger kontra prisen på den enkelt koi, set i forhold til hvad den samlet købssum måtte blive. For hvis man ikke respekterer de uskrevet regler bliver den samlet rabat ikke så stor og man komme til at betale alt for meget. Et udpluk af koi fra Shinoda som blev prikket i dag.

Her efter gik turen videre til et par avler som ikke rigtigt havde noget af det vieftersøgte. Så det blev kun til nogen hurtige kig rundt inden vi igen var på vejen

Efter en hurtig middag gik turen til Katsumi. Hos Katsumi kan man næsten finde alle varianter," for de er jo rare at have" siger Katsumi.Derfor kan prisennogen gangeblive meget høj på en koi, hvis han ikke ønsker at sælge den. Men det lykkes os alligevel at prikke lidt koi i den rigtig prisklasse set i forhold til kvaliteten. Det skyldes måske også, at Katsumi var meget træt i dag, ikke fordi han havde været på bar, men fordi han efter hans egen udsagn har fået for lidt alkohol og for meget arbejde de sidste 2 uger.
Her er en enkel bowl af det der blev prikket hos Katsumi i dag

I morgen starter vi dagen hos Marudo også må vi se hvad der sker, videre på dagen.

Ojiya Niigata

Mandag d. 20 feb. 2012

Så blev det mandag morgen hvor vi kørte ud til Morudo som den første avler i dag. Jeg var på jagt efter nogen lidt større fisk, så jeg syntes at det var det rigtige sted at starte. På turen der ud fik jeg så taget lidt billeder af alt den sne, som alle i området slås med dagligt. Skal lige tilføje, at det faktisk ikke har sneet ret meget i dag og vi har haft solskin.

Valget at koi hos Morudo blev dog lidt svære end forventet, for det er jo gerne sådan at pris og kvalitet følges ad og det er ikke nemt at skulle gå på kompromis med kvaliteten.
Vi endte op med disse 2 Yamabuki på 60cm +

Vi kørte videre til Otsuka, som vi også havde lavet aftale med og her var der arbejde der skulle gøres. Først skulle der prikkes Nisai ,og som altid hos Otsuka endte vi op med et rigtig godt mix med mange varianter. Der kommer mere end 100 stk. til Mesing.
Herefter blev der også prikket Sansai, men når det kommer til de lidt større koi er Otsuka en hård mand, at handle med for han ved godt selv hvad hans fisk er vær og kvaliteten er der intet at sætte på….

Nu var vi forbi nogen avler, som ikke rigtigt havde noget af det vi søgte. Men efter meget korte besøg, kom vi til Hirasin her var der lidt af det vi havde på listen.
Her er nogen af de koi der kommer til Danmark.

Den sidste avler i dag hvor der blev prikket koi var Aoki. Aoki er perfektionist, så det er altid en fornøjelse at komme her. Da vi var færdige her var solen næsten gået ned, så det var ikke muligt at besøge flere avler pga. af lyset.

Dagen i morgen starter hos Oofuchi…..

Ojiya Niigata

Niigata/Okayama
Tirsdag d. 21 feb. 2012

Vi startede dagen hos Oofuchi. Oofuchi er normalt en avler der har styr på tingene, men denne gang fik vi lidt af en udfordring. Da mængden af fisk i de forskellige var langt over det normale. Hvilket betyder, at det er meget svært at holde fokus når man søger de rigtige varianter og kvaliteter. Så det tog lidt tid at finde det udvalgte mix.

Her efter kørte vi videre til Tazawa, den skøre gamle mand der selv koger/producere hans koi foder, det ikke kun lugter men det ser også meget klamt ud……… Men Tazawa siger, hvis det er godt for hans koi, er det nok også godt for ham, samtidig med, at han tager en håndfuld og putter det i munden.
Tazawa koiér er altid meget rene og klare i farverne.

Her efter var vi forbi et par andre avler, inden vi tog den hurtige beslutning at tage toget til Okayama. Planen var at rejse i morgen tidlig. Men ved at gøre det nu kunne vi vinde en halv dag mere i syd.

Dagen i morgen starter hos Momotaro.

Onsdag d. 22 feb 2012

Dagen i dag er været rimelig afslappende, set i forhold til de første dage i Niigata. For vi har kun været forbi en avler i dag nemlig Momotaro.

Dette skal ikke forstås at vi ikke har været på arbejde, for når der skal prikkes tosai i høj kvalitet bruges der meget tid og mange kræfter. Da det er de små forskelle som hele tiden skal vurderes, med lad billederne tale for sig selv.

Vi har i dag også haft æren af at spise middag sammen med Kenny Baba som er præsident for FD Food

Vi sluttet dagen af med en tur i Okayama´s Japanske have Korakuen.

I morgen køre vi tidligt fra hotellet til Omosako Koi Farm.

Torsdag d.23 feb. 2012

Vi tog tidligt af sted fra hotellet her til morgen. For inden vi kunne besøge den første avler skulle vi først køre de ca.155 km der er fra Okayama og til Omosako Koi farm.
Omosako er som så mange nok ved kendt for sine Shiro Utsuri (Sort koi med hvide aftegn).
Det er 2 år siden vi sidst var på Omosako Koi farm og der er sket lidt siden da, sidste år blev de færdige med et helt nyt koi hus til Nisai og kundefisk.
Planen for dette besøg var at prikke tosai, og muligvis nogen enkelte nisai.
Her er nogen af de koi det blev prikket

Da vi var færdige hos Omosako, kørte vi yderligere 150 km for at komme til den næste avler nemlig Yamatoya. Som efter min mening er den rareste mest sympatiske avler i hele Japan. Jeg tror også godt, at jeg kan tale for alle de kunder, der har haft chancen for at besøge denne avler gennem tiden.

Yamatoya var i hopla i dag selv at det ikke kun var positive nyheder han havde at fortælle. For det landet ligger sådan, at min Showa som går hos Yamatoya er blevet syg, Hvilket han havde at fortælle og som Yamatoya tager meget nær.
Så det er ikke sikkert, at hun nogen sinde kommer til Danmark.
Så oven på denne kedelige nyhed var det godt, at komme ind og prikke lidt koi igen.
Lidt billeder af vores indkøb hos Yamatoya.

Vi sluttede besøget af med middag sammen med Yamatoya, hvorefter vi satte os i bilen for,
at køre de godt 250 km tilbage til hotellet hvor vi ankom kl.ca 22.00 lokal tid.

Fredag d. 24 feb. 2012

Igen i dag kørte vi tidligt fra hotellet da den første Koi Farm i dag er Matsue der er ca 180 km. Fra Okayama til Matsue koi farm. Matsue Koi Farm er kendt for deres meget høje kvalitet af Go-Sanke ( Kohaku, Showa og Sanke) Planen for dette besøg var at prikke Tosai.og det blev da også til lidt koi.

Da vi var færdige hos Matsue gik turen videre til den næste og sidste avler på denne tur nemlig Takigawa. Her skulle vi igen på vejen for der er ca. 120 km imellem de to avler. Desværre kunne vi ikke finde koi hos Takigawa som svarede til vores ønsker denne gang, men det var stadig besøget værd.

Efter besøget hos Takigawa kørte vi direkte til Fukoyama tog station. For i morgen skal vi hjem til Danmark igen, så vi valgte at tage toget op til Tokyo og overnatte der, inden vi skulle det sidste stykke ud til lufthavnen for at flyve hjem.

Tak til Lars for en dejlig og ikke helt kedelig uge i Japan, jeg må tage hatten af for din tilgang til denne hobby, Du har virkelig fået øje for kvalitet, så nu mangler du bare lidt tålmodighed, derfor husk på denne sætning ”ting tager den tid man har”. Så du skal nok nå det hele.